Kontakty

Základní umělecká škola, Bílovec, Pivovarská 124, příspěvková organizace

Pivovarská 124, 743 01 Bílovec

IČO: 62330276                 mapa

RED_IZO: 600004058

ID datové schránky: 2d6fwtf

číslo účtu: 18139801/0100

 

Mgr. Ondřej Langr, ředitel

Telefon: +420 556 410 324

Mobil: +420 730 548 339

E-mail: reditel@zusbilovec.cz

 

Alena Kuchařová

finanční referentka

Telefon: +420 556 413 500

E-mail: info@zusbilovec.cz

 

Hlavní budova na Pivovarské ulici

 

 

 

 

Školní informační systém

 

Vyučovací předměty dle ŠVP

 

Studijní zaměření Výtvarná tvorba nabízí různorodé výtvarné aktivity, obohacuje smyslový a citový život a v neposlední řadě umožňuje uvolnění případného napětí. Kolektivní výuka navíc vede k prohloubení sociálních vztahů. Vyučovací předměty jsou souhrnnými celky, které v sobě nesou pestrou škálu výtvarných technik, přístupů a forem od klasických (kresba, malba, grafika, keramika, sochařství), přes oborově vyhraněné (scénografie, loutkářství, grafický design, divadlo, textilní tvorba) až po novodobé a současné tendence (objektová a akční tvorba, land-art, konceptuální přístup, využití multimédií, galerijní animace atd.)

Cílem výuky nebývá nutně hmatatelný výrobek, ale spíše prožitek procesu přípravy, hledání cest k vlastnímu vyjádření, samotné tvorby a společné reflexe díla individuální nebo kolektivní povahy. Mimo vlastní výtvarné činnosti jsou svébytnými složkami motivační vstup, rozhovor s učitelem nebo vzájemná diskuze, čas a prostor, hodnocení a poznání obohacující každodenní život.

Součástí studia je pěstování řemeslné zručnosti, zvládání technik a zacházení s materiály a pomůckami a dále hledání nových způsobů použití a vzájemné kombinace nabytých dovedností ve prospěch originálního pojetí. Výslednicí pak může být žák ovládající výtvarný jazyk a samostatně hledající obsahy osobně důležitých témat.

Škola může zájemce o další umělecké nebo pedagogické studium intenzivně připravovat k talentovým zkouškám a odkrývat potenciál v maximální dosažitelné míře v závislosti na odhodlání a pracovitosti žáka.


Přípravné studium je branou do základní umělecké školy. Jedná se o mimořádně citlivé období, ve kterém se často rozhoduje o volbě uměleckého oboru nebo budoucím zaměření žáka. Proto mu věnujeme zvýšenou péči a jsme citlivými „vrátnými“ do světa umění. Je určeno dětem od 5 let, studium trvá jeden nebo dva roky. V přípravném studiu výtvarného oboru děti získávají elementární pracovní a hygienické návyky, učí se čistotě, zacházet s materiály a pomůckami, dodržovat společně stanovená pravidla, ale i otevřeně komunikovat a hodnotit svůj výkon nebo komentovat pozorované skutečnosti. Výtvarná školka vytváří prostor bezpečí, ve kterém se žák může bez tlaku a s pocitem svobody pohybovat a volně vyjadřovat a to nejen výtvarně. K vlastnímu fantazijnímu světu přistupujeme s pochopením a respektem a bez strnulých schémat, která by potlačovala dětskou spontánnost. Zároveň vhodně posouváme hranici osobních cílů a trpělivě žáky podporujeme v jejich úspěšném dosahování.

 

Základní studium I. stupně je určeno žákům od 7 let a má nejvýše 7 ročníků. Základní studium II. stupně je určeno žákům od 14 let a má nejvýše 4 ročníky. Výuka je organizována ve skupinách maximálně patnácti žáků a probíhá v rozsahu tří vyučovacích hodin týdně.

Třídu zpravidla utváří kolektiv věkově rozdílných dětí, výuka má často malotřídní charakter, jehož předností je vzájemná podpora a vznik silných sociálních vazeb. Stejná témata tak děti řeší v mnohovrstevné podobě a do různé hloubky podle vlastních dispozic, schopností, potřeb a momentálního rozpoložení. Výuka je kolektivní, ale nese rysy individuální výuky ve skupině.


UP_Výtvarna tvorba.jpg

 

UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Výtvarná školka – přípravné studium

žák:

1. ročník

  • pojmenuje základní pomůcky a materiály, popíše zásady a pravidla zacházení s nimi

  • předvede správné uchopení štětce, tužky, nůžek, palety, případně dalších pomůcek

  • dbá na pořádek a hygienické návyky

  • vysloví jednoduchou situaci nebo příběh a zobrazí libovolnou technikou

2. ročník

  • pokryje malbou celou plochu papíru, v kresbě uplatní bod a linii

  • vymodeluje z hlíny tvar a najde pro něj slovní vyjádření

  • pečuje o pomůcky, ohleduplně zachází s materiály

  • vlastními slovy popíše reprodukci uměleckého díla


UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Výtvarná přípravka – přípravné studium


Tento vyučovací předmět je určen žákům od 13 let, kteří nenavštěvovali základní studium I. stupně. Žák v něm získá návyky, základy a zkušenosti práce s materiály a výtvarnými technikami a dosáhne takových výsledků, aby mohl pokračovat v základním studiu II. stupně. Studium je jednoleté a žáci jej zahajují plněním vzdělávacího obsahu základního studia I. stupně.


žák:

  • vyjmenuje a namíchá základní a sekundární barvy

  • bezpečně používá základní výtvarné pomůcky a techniky

  • pečuje o pomůcky a ohleduplně zachází s materiály

  • popíše pracovní postup vlastního díla

  • vyjadřuje svůj názor v kolektivu a ponechává prostor pro vyjádření druhých

  • pokryje malbou nebo kresbou celou plochu velkého formátu

  • vymodeluje nádobu z keramické hlíny libovolnou technikou

  • představí alespoň dva autory výtvarného umění podle vlastního výběru


UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Plošná tvorba – základní studium I. stupně


žák:

1. ročník

  • vyjmenuje základní barvy, zdůvodní jejich pojmenování

  • uplatňuje vlastnosti kresby suchým pastelem

  • maluje temperovými barvami do mokrého podkladu

  • zakládá portfolio svých prací, dlouhodobě ho udržuje a každoročně vyhodnotí

2. ročník

  • namíchá sekundární barvy v různých technikách, rozlišuje barvy teplé a studené

  • samostatně si vytvoří pracovní prostor a nastaví malířský stojan

  • používá princip rytmu, uplatňuje vlastnosti kresby dřívkem a tuží do suchého a mokrého podkladu

  • využívá možností papírorytu, malby vodovými barvami,

3. ročník

  • namaluje nebo nakreslí barevný kruh s primárními a sekundárními barvami

  • používá princip kontrastu, uplatňuje vlastnosti kresby štětcem a barvou nebo tuší,

  • zachycuje strukturu a povrch v kresbě

  • využívá možností kresleného monotypu, rozmývání v malbě

  • rozliší barvy čisté a lomen

4. ročník

  • vysvětlí lomení primárních a sekundárních barev pomocí barev neutrálních

  • používá monochromatickou stupnici barvy

  • uplatňuje vlastnosti kresby olejovým pastelem a akvarelovými pastelkami

  • vytvoří a srovná dílo s důrazem na bod, linii, prostor a barevnou skvrnu

5. ročník

  • namíchá škálu odstínů pleťových barev

  • popíše princip perspektivy na jeden úběžník

  • představí vybraného mistra vrcholné renesance

  • využívá možností vícebarevného linorytu a malby akvarelem

6. ročník

  • využívá možností malby pastelem do mokrého podkladu a tisku z papírové koláže

  • používá zmenšení a zvětšení v kresbě

  • využívá možností suché jehly a malby akrylem

  • v reálném prostředí nebo na fotografii vyhledá a vyznačí obrazotvorné prvky (bod, linie, plocha, textura, barva, světlo a stín apod.)

7. ročník

  • popíše princip symetrie a asymetrie

  • využívá možností malby temperovými barvami na barevný podklad a tisku z šablony

  • uplatňuje vlastnosti lavírované kresby tuší a perem a používá šrafuru

  • nakreslí, namaluje, graficky ztvární nebo vymodeluje portrét nebo autoportrét


UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Plošná tvorba – základní studium II. stupně


žák:

1. ročník

  • vysvětlí barevný kontrast

  • popíše princip vzdušné perspektivy

  • samostatně volí pomůcky, materiály a dostupnou výtvarnou techniku

  • představí vybraného mistra impresionismu

2. ročník

  • uplatňuje vlastnosti kresby uhlem a používá tvarovou nadsázku

  • využívá možností malovaného monotypu, uplatňuje vlastnosti kresby tužkou, zachycuje světlo a stín

  • vytvoří grafický návrh obalu fiktivního nebo reálného výrobku

  • uplatňuje vlastnosti kresby kuličkovým perem, zachycuje pohyb, využívá možností gumotisku a olejomalby

3. ročník

  • využívá možností tisku z koláže, malby špachtlí a jinými méně obvyklými prostředky

  • představí vybraného českého umělce, známého i ve světě

  • nakreslí a namaluje reálný obraz v exteriéru

  • vyjádří objem tvaru pomocí světla a stínů nebo šrafury

4. ročník

  • uplatňuje vlastnosti kresby rudkou do suchého a mokrého podkladu

  • používá různé druhy linií

  • prezentuje cyklus digitálních fotografií na zvolené téma

  • nakreslí nebo namaluje studii v přirozeném měřítku

  • namaluje strukturální malbu s plastickým účinkem


UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Prostorová tvorba – základní studium I. stupně


žák:

1. ročník

  • aplikuje keramické postupy v modelování (například válečkování, modelování misky)

  • vymodeluje tvar s použitím povrchové struktury

2. ročník

  • aplikuje postupy nízkého reliéfu

  • aplikuje odlévání i modelování ze sádry

  • vymezí prostor pomocí různých materiálů a určí obsah prostorového díla

3. ročník

  • aplikuje principy komponování z přírodních prvků

  • vymodeluje lidskou hlavu ve zmenšené velikosti

  • vyjmenuje některé významné románské stavby na českém území

4. ročník

  • aplikuje skulptivní postupy v modelování

  • aplikuje principy tvarování plošných materiálů v prostorové tvorbě

  • vyjmenuje některé významné gotické stavby na českém území

5. ročník

  • vytvoří si masku na zvolené téma

  • nakreslí, namaluje nebo vymodeluje figuru

6. ročník

  • vybuduje prostorový tvar pomocí materiálů lineárního charakteru (dráty, provazy, proutí, pletivo)

  • vyjmenuje některé významné barokní stavby na českém území

7. ročník

  • aplikuje principy komponování z průmyslových prvků

  • zobrazí reálný předmět a použitím výtvarného jazyka posune jeho účinek ke svébytnému výtvarnému vyjádření


UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Prostorová tvorba – základní studium II. stupně


žák:

1. ročník

  • vytváří si sbírky různých materiálů, srovnává barevnost, strukturu

  • vyjmenuje některé významné stavby vybrané starověké kultury


2. ročník

  • vyjmenuje některá vybraná díla moderní světové architektury

  • zvětší, stylizuje a abstrahuje přírodní tvar


3. ročník

  • komponuje objekty z různých předmětů a hledá jejich nové významy

  • vymodeluje tvar s použitím povrchové struktury


4. ročník

  • vytvoří v prostoru zmenšený scénografický návrh

  • vyjmenuje některé významné renesanční stavby na českém území



UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Volná tvorba – základní studium I. stupně


žák:

1. ročník

  • komunikuje a zapojuje se do společné výtvarné akce

  • vytvoří jednoduchou instalaci v přírodě nebo v interiéru


2. ročník

  • nenapodobuje ostatní, volí vlastní způsob vyjádření

  • naplánuje svoji výtvarnou práci a stanoví postup a důležité body


3. ročník

  • vytvoří digitální fotografii a upraví ji v počítači

  • zorganizuje "živou sochu" s pomocí kolektivu


4. ročník

  • využívá možností vícebarevné voskové batiky a strukturální malby

  • popíše vjem, který sleduje a pokusí se vytvořit jeho výtvarný obraz


5. ročník

  • přichází s novými podněty, samostatně si vyhledá informace o sochaři světového významu

  • zorganizuje si zadaný úkol, rozdělí na dílčí cíle


6. ročník

  • vysloví názor na pozorovanou skutečnost, vyslechne názory druhých, dokáže se vymezit a najít shody či rozdíly ve vlastním pohledu

  • vytvoří objekt a vyhledá na internetu autory zabývající se objektovou nebo akční tvorbou


7. ročník

  • vyjmenuje některé významné stavební památky v nejbližším okolí

  • samostatně volí téma závěrečné práce a vytvoří jeho veřejnou prezentaci


UČEBNÍ OSNOVY vyučovacího předmětu: Volná tvorba – základní studium II. stupně


žák:

1. ročník

  • samostatně volí pomůcky, materiály a dostupnou výtvarnou techniku

  • vyjmenuje některé významné stavební památky v Praze


2. ročník

  • při neúspěchu hledá další řešení a nové možnosti

  • zvolí si téma, na kterém intenzívně pracuje, rozvrhne si práci v čase, popíše cíl, ke kterému směřuje, vytvoří si myšlenkovou mapu

  • vyhledá a zprostředkuje konkrétní zprávu o významné události nebo autorovi současného výtvarného umění


3. ročník

  • experimentuje, hledá nové způsoby vyjádření, výsledek nepovažuje za nejpodstatnější

  • vyjmenuje památky UNESCO na českém území

  • trpělivě pracuje na dlouhodobém úkolu, případná úskalí popíše a navrhne východisko

  • přijímá konstruktivní kritiku a vyjádří k ní svůj postoj, chyby často neopakuje


4. ročník

  • chronologicky seřadí a popíše hlavní rysy historických slohů a směrů v architektuře, malířství a sochařství

  • navštíví alespoň jednu kulturní akci a reflektuje ji způsobem srozumitelným spolužákům

  • navrhne veřejnou prezentaci vlastních nebo společných děl, členění nebo dominantu výstavy

  • zdokumentuje některá díla pomocí digitální fotografie nebo videa a vytvoří jejich prezentaci